Monday, 28 April 2014

Hukum Selain Muslim Masuk Ke Dalam Masjid?..



Ini adalah persoalan yang penting dalam Masyarakat Islam hari ini di mana terdapat Masjid2 yang dijadikan sumber tarikan pelancong2 asing yang bukan Islam.

Kuliah Ustaz Azhar Idrus.


Orang kafir tidak dibenarkan masuk ke dalam tiga masjid iaitu Masjidil Haram, Masjidil Nabawi, dan Masjidil Aqsa. Namun, untuk masjid-masjid lain, terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulamak. Jumhur ulama di dalam Mazhab Syafie membenarkan dengan syarat, iaitu: 

(1) Terlebih dahulu mendapat keizinan dari pihak pengurusan masjid yang beragama ISLAM,

(2) Ada pengiring yang menjaga pelawat agar tidak mencemarkan kesucian masjid/Islam.

Bagaimana pula dengan hadas besar mereka? Diringankan ke atas mereka kerana bertujuan untuk mendekatkan mereka kepada masjid, agar mereka tertarik pada Islam. Perlukah mereka menutup aurat? Digalakkan tetapi tidak perlu menyuruh mereka menutup aurat. (Masjid Chendering, Kuala Terengganu). Jadi, orang kafir tidak boleh masuk ke dalam masjid dengan sewenang-wenangnya tanpa syarat. Dalam hal-hal yang berkaitan ibadah, sensitiviti umat Islam sangat tinggi dan nilai-nilai ta'abbudi amat dititikberatkan oleh masyarakat Islam.



Ustaz Ammi Nur Baits. 
(Dewan Pembina KonsultasiSyariah.com, Artikel www.KonsultasiSyariah.com)

Bismillah was shalatu was salamu ‘ala rasulillah, amma ba’du,
Ulama berbeza pendapat tentang hukum orang kafir masuk masjid. Berikut diantaranya:
Pertama, orang kafir tidak boleh masuk masjid, baik masjid di tanah haram (Mekah) maupun masjid di luar tanah haram. Ini adalah pendapat imam Ahmad dalam salah satu riwayat beliau.
Hanya saja, sebagian ulama hambali membolehkan jika ada maslahat untuk kepentingan masjid, seperti memperbaiki bangunan atau semacamnya.
Al-Buhuti – ulama madzhab hambali – mengatakan,
لا يجوز لكافر دخول مسجد الحل ولو بإذن مسلم؛ لقوله تعالى: إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ  سورة التوبة, ويجوز دخولها -أي مساجد الحل- للذمي, ومثله المعاهد والمستأمن إذا استؤجر لعمارتها؛ لأنه لمصلحته
Tidak boleh bagi orang kafir untuk masuk masjid meskipun di selain tanah haram, sekalipun dengan izin orang muslim. Berdasarkan firman Allah, yang artinya, “Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhir..” (QS. At-Taubah: 18). Yang boleh masuk masjid  adalah orang kafir zimmi, termasuk mu’ahid dan musta’min, ketika mereka dipekerjakan untuk memperbaiki masjid, karena ini untuk kemaslahatan masjid (Kasyful Qana’, 6:265).
Di antara dalil mereka yang mengambil pendapat ini adalah riwayat bahwa Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu pernah melihat ada orang majusi di dalam masjid ketika beliau sedang berkhutbah di atas mimbar. Kemudian Ali turun, dan memukulnya serta menyuruhnya keluar. Pendapat ini juga yang menjadi pendapat Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhu. Karena jika orang muslim yang junub tidak boleh masuk masjid maka orang musyrik lebih layak dilarang masuk masjid (Mathalib Uli an-Nuha, 2/617).
Kedua, orang kafir boleh masuk masjid, jika diharapkan dia bisa masuk Islam dengan melihat aktivitas kaum muslimin di masjid atau mendengar ceramah. Ini pendapat al-Qodhi Abu Ya’la – ulama hambali –. Dengan syarat, mendapat izin dari salah satu orang muslim. Keterangan beliau dinukil dalam Mathalib Ilin Nuha,
يجوز لكافر دخول المسجد بإذن مسلم إن رجي منه إسلام لأنه -صلى الله عليه وسلم- قدم عليه وفد أهل الطائف، فأنزلهم في المسجد قبل إسلامهم
Boleh bagi orang kafir untuk masuk masjid dengan izin dari seorang muslim, jika diharapkan dia masuk Islam. Karena Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah kedatangan tamu dari Thaif, dan beliau menyuruh mereka untuk singgah di dalam masjid, dan mereka belum masuk islam (Mathalib Uli an-Nuha, 2:617).
Ketiga, larangan masuk masjid untuk orang kafir, hanya berlaku untuk Masjidil Haram dan bukan masjid lainnya.  Ini adalah pendapat Imam asy-Syafii, Ibnu Hazm, al-Albani, Ibnu Utsaimin dan beberapa ulama lainnya.
Diantara dalil yang menguatkan pendapat ini,
1. Firman Allah,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا



Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis. Karena itu, janganlah mereka mendekati Masjidil Haram sesudah tahun ini (tahun 9 H).” (QS. At-Taubah: 28)
Al-Qurthubi menukil keterangan Imam asy-Syafii yang mengatakan,
الآية عامة في سائر المشركين خاصة في المسجد الحرام, ولا يمنعون من دخول غيره فأباح دخول اليهود والنصارى في سائر المساجد



Ayat ini mencakup umum seluruh orang musyrik, terutama ketika masuk Masjidil Haram. Dan mereka tidak dilarang untuk masuk masjid lainnya. Karena itu, Dia membolehkan orang yahudi atau nasrani masuk ke masjid-masjid lainnya (Tafsir al-Qurthubi, 8:105).
Keterangan yang sama juga disampaikan Ibnu Hazm, dalam al-Muhalla beliau mengatakan,
فخص الله المسجد الحرام، فلا يجوز تعديه إلى غيره بغير نص
Allah mengkhususkan hukum untuk Masjidil Haram, karena itu tidak boleh diberlakukan untuk masjid yang lain tanpa dalil (al-Muhalla, 3:162).

2. Praktik Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam
Diantaranya, keterangan Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu,
بَعَثَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْلًا قِبَلَ نَجْدٍ، فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ لَهُ: ثُمَامَةُ بْنُ أُثَالٍ، سَيِّدُ أَهْلِ اليَمَامَةِ، فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ مِنْ سَوَارِي المَسْجِدِ، فَخَرَجَ إِلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: «أَطْلِقُوا ثُمَامَةَ»، فَانْطَلَقَ إِلَى نَخْلٍ قَرِيبٍ مِنَ المَسْجِدِ، فَاغْتَسَلَ، ثُمَّ دَخَلَ المَسْجِدَ، فَقَالَ: أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah mengutus beberpaa penunggang kuda ke arah Nejd, tiba-tiba utusan itu kembali dengan membawa tawanan yang bernama Tsumamah bin Utsal, pemimpin suku daerah Yamamah. Merekapun mengikatnya di salah satu tembok Masjid Nabawi. Kemudian Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallammendekati Tsumamah, lalu beliau memerintahkan, “Lepaskan Tsumamah.” Kemudian Tsumamah menuju kebun kurma dekat masjid, beliau mandi lalu masuk masjid, dan menyatakan masuk Islam dengan bersyahadat. Laa ilaaha illallaah muhammadur Rasulullah. (HR. Bukhari 2422 dan Muslim 1764) .
Insya Allah inilah pendapat yang lebih kuat, berdasarkan praktek makna teks ayat dan praktek Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Al-Khatib asy-Syarbini mengatakan,
وثبت أنه – صلى الله عليه وسلم – أدخل الكفار مسجده، وكان ذلك بعد نزول ” براءة “، فإنها نزلت سنة تسع، وقدم الوفد عليه سنة عشر وفيهم وفد نصارى نجران، وهم أول من ضرب عليهم الجزية فأنزلهم مسجده وناظرهم في أمر المسيح وغيره
Terdapat riwayat yang shahih, bahwa beliau shallallahu ‘alaihi wa sallammemasukkan orang kafir ke dalam masjid beliau, dan itu terjadi setelah turun surat At-Taubah, surat ini turun di tahun 9 hijriyah. Sementara beliau menerima banyak tamu pada tahun 10 hijriyah, dan diantara mereka ada orang nasrani Najran. Dan mereka suku pertama yang terkena kewajiban jizyah. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menyuruh mereka singgah di dalam masjid, dan beliau juga berdebat dengan mereka tentang Al-Masih dan yang lainnya. (Mughni al-Muhtaj, 6:68).
Allahu a’lam.

Bolehkah Wanita Haid Memasuki Masjid?..


Kemusykilan mengenai wanita haid memasuki masjid ni sebenarnya bukan perkara yang baru. Namun tidak semua wanita tahu dan faham hukum sebenar2nya mengenai perkara ini. Untuk itu, di sini ada keterangan yang saya kutip daripada beberapa sumber.



MERUJUK masalah wanita haid masuk ke masjid, kalangan ulama berbeza pendapat. Imam Malik dan pengikutnya tidak memberi peluang sedikit pun bagi mereka untuk memasukinya. Imam as-Syafi’i dan sekian banyak ulama lain hanya membolehkan wanita haid sekadar berlalu bukan menetap. 


Ini bertitik tolak daripada pemahaman mereka atas firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 43 (yang bermaksud): “Wahai orang beriman, jangan mendekati solat dalam keadaan mabuk sehingga kamu menyedari apa yang kamu ucapkan. Tidak juga berjunub kecuali sekadar berlalu saja.” 

Apabila kita meneliti ayat di atas, ia berbicara mengenai junub iaitu yang tidak suci disebabkan melakukan hubungan seks atau keluar sperma, sedangkan haid tidak termasuk dalam pengertian berkenaan.



Namun demikian, sebahagian ulama berpendapat haid lebih berat daripada junub sehingga kalau junub saja sudah dilarang, sudah tentu haid lebih-lebih lagi. Ini dikuatkan dengan beberapa hadis Nabi SAW, seperti diriwayatkan Ibnu Majah melalui Ummu Salamah, bahawa Nabi SAW menyampaikan dengan nada keras: “Masjid tidak dibenarkan (untuk dikunjungi) oleh haid dan junub.” 


Berkaitan pertanyaan di atas, saya tekankan bahawa penghormatan pada masjid memerlukan kita melaksanakan tuntutan di atas. Bagaimanapun, ada ulama yang memahami larangan itu hanya berlaku khusus untuk Masjid al-Haram (Makkah) dan Masjid Nabawi (Madinah). 

Bahkan, seperti ditulis as-Syaukani dalam buku beliau berjudul Nail al-Authar, iaitu larangan ini disebabkan kebimbangan terjadinya sesuatu (terhadap kebersihan masjid) dari haid. 

Pendapat itu didukung oleh (sahabat Nabi) Zaid Tsabit. (Sila rujuk Nail al-Authar). Sekiranya jika tidak ada kebimbangan, maka dalam pandangan sahabat Nabi ini, wanita yang haid dapat dipertimbangkan untuk duduk di serambi masjid atau kawasan2 yang tidak kena mengena dengan ruang utama untuk bersolat.


Sumber 2: Blogger Salku.blogspot.com


Hukum yang dipegang oleh kebanyakan ulama seperti Imam Abu Hanifah, Imam Syafie, Imam Malik, Imam Ahmad bin Hanbal ialah haram bagi wanita haid duduk di dalam masjid. 


Pendapat Imam Dawud Zahiri, Imam Muzani, Ibn Hazim Zahiri serta beberapa orang lain lagi pula ialah diharuskan.

DALIL YANG MENGHARAMKAN:

Dalil mereka yang mengharamkan ialah dua hadis Nabi saw:

Pertama: Hadis `Aisyah radiyallahu `anha

جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَوُجُوهُ بُيُوتِ أَصْحَابِهِ شَارِعَةٌ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ ثُمَّ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَصْنَعْ الْقَوْمُ شَيْئًا رَجَاءَ أَنْ تَنْزِلَ فِيهِمْ رُخْصَةٌ فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ بَعْدُ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ

Maksudnya: “Nabi saw datang ke Masjid Nabawi. Di kala itu muka pintu rumah para sahabat Nabi saw bersambungan dengan Masjid Nabawi. Baginda lantas bersabda: “Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada masjid” Kemudian baginda memasuki masjid. Orang ramai belum mengambil apa-apa tindakan pun kerana mengharapkan agar turun kepada mereka kelonggaran. Setelah itu baginda keluar bertemu mereka. Baginda lantas bersabda lagi: “Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada masjid, kerana sesungguhnya aku tidak menghalalkan masjid ini untuk perempuan haid dan orang yang berjunub” [1]

Kedua : Ummu Salamah radiyallahu `anha.

دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَرْحَةَ هَذَا الْمَسْجِدِ فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ إِنَّ الْمَسْجِدَ لَا يَحِلُّ لِجُنُبٍ وَلَا لِحَائِضٍ

Maksudnya: “Baginda saw masuk ke pintung gerbang masjid lalu menyeru dengan suara yang lantang: “Sesungguhnya masjid ini tidak halal untuk perempuan haid dan orang yang berjunub.”[2]

Kedua-dua hadis di atas menunjukkan bahawa perempuan haid dan orang yang berjunub lelaki atau perempuan tidak boleh duduk di dalam masjid.

Adapun melintasinya kebanyakan ulama mengharuskan dengan dua syarat iaitu ada keperluan-keperluan tertentu dan kedua diyakini masjid tidak dikotori dengan najis darah haid yang akan menitis. Dalilnya dua:

Pertama: firman Allah:

{ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ }[3]

Maksudnya: “(jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub melainkan orang yang melintasinya.”

Kedua: hadis `Aisyah yang mana baginda ketika berada di seberang sana masjid mengarahkan beliau menghulurkan kepada baginda hamparan solat. `Aisyah lalu memberi alasan bahawa beliau kedatangan haid. Nabi lantas bersabda: 

لَيْسَتْ حَيْضَتُكِ فِي يَدِكِ

“Haid kamu bukan pada tangan kamu.”[4]

DALIL YANG MENGHARUSKAN:

Dalil mereka ialah kedua-dua hadis `Aisyah dan Ummu Salamah di atas adalah lemah. Dengan itu tiada dalil yang kuat yang boleh mengharamkan. Rentetan itu, hokum duduk di dalam masjid adalah kembali kepada hokum asal dalam melakukan sesuatu iaitu harus.[5]

PERBINCANGAN DALIL

Hujah yang mengatakan bahawa hadis Aisyah dan Ummu Salamah di atas adalah lemah telah dibantah oleh para ulama terkemudian antaranya Imam Syaukani. Bagi beliau kedua-dua hadis di atas samada berstatus Hasan atau Sahih dan kedua-duanya boleh dijadikan hujah dalam hokum.[6]

KESIMPULAN/HUKUM YANG DIPEGANG

Merujuk kepada soalan di atas, wanita haid yang ingin menuntut ilmu di masjid tidak boleh duduk di dalam masjid. Namun, mereka boleh berada di tempat yang tidak dikhususkan untuk solat seperti dewan kuliah yang asing yang tidak dijadikan tempat solat, tempat rehat di tingkat bawah masjid, tempat berwudu’, kawasan persekitaran masjid dan lain-lainnya.

Sekiranya ada yang ingin berpegang dengan pendapat kedua yang mengharuskan, mudah-mudahan itulah antara rahmat keluasan fiqh dan perbezaan pendapat dalam fiqh Islam. Wallahu a`lam.

[1] Hadis riwayat Abu Dawud (no 201).

[2] Hadis riwayat Ibn Majah (no 637).

[3] Al-Qur’an, surah al-Nisa’, ayat 43.

[4] Hadis riwayat Ibn Majah (no 624).

[5] Syauqani, Nayl al-Autor, juz 2, hlm 94

[6] Ibid, hlm 95.

RUJUKAN
1. Fatawa Lajnah Daimah li al-Buhuth al`Ilmiyyah wa al-Ifta’, juz 8, hlm 284.Fatwa no 5167.
2. Himpunan Fatawa dan Tulisan Syeikh Ibn Baaz, juz 10, hlm. 221.
3. `Azim Aabadi, `Awn al-Ma`bud.
4. Syauqani, Nayl al-Autor




Wallahua’lam. 

Wednesday, 12 March 2014

Nothing..

Ok, I have no idea at all!..Teringin nak buat duit sambil2 online ni..tapi no budget, no confidence and afraid. Maybe aku bukan org business la katakan..Dropship?..sukar utk dipercayai..risiko penipuan dan sebagainya. Jualan sma taraf MLM, tak nak menipu orang! Itu bukan aku..So, konklusi, online2 tanpa ada produk nak jual, xda budget, xda bnda nak crita utk raih duit dari nuffnang ke dan seumpanya, mmg xblh lah buat duit..Sekian..






Monday, 30 September 2013

#1...Kata2..

Segalanya hanyalah pinjaman, yea aku ingat lagi kata2 itu darimu.........sementara dipinjamkan nyawa ni, lebih baik menggunakan fikiran berfikir sesuatu yang baik2, indah2, dan positif...Cuba, cuba dan cuba...Walaupun sakit, sabarlah, lawanlah, fikirlah positif wahai badan diri..semoga diri menarik cas2 positif untuk hidup lebih positif...



Lirik & Video Apalah Arti Menunggu_Raisa Andriana..







Telah lama aku bertahan
Demi cinta wujudkan sebuah harapan
Namun ku rasa cukup ku menunggu
Semua rasa tlah hilang

Sekarang aku tersadar
Cinta yang ku tunggu tak kunjung datang

Apalah arti aku menunggu
Bila kamu tak cinta lagi

Namun ku rasa cukup ku menunggu
Semua rasa tlah hilang

Sekarang aku tersadar
Cinta yang ku tunggu tak kunjung datang
Apalah arti aku menunggu
Bila kamu tak cinta lagi

Dahulu kaulah segalanya
Dahulu hanya dirimu yang ada di hatiku
Namun sekarang aku mengerti
Tak perlu ku menunggu sebuah cinta yang semu

Sekarang aku tersadar
Cinta yang ku tunggu tak kunjung datang
Apalah arti aku menunggu
Bila kamu tak cinta lagi

Sekarang aku tersadar
Cinta yang ku tunggu tak kunjung datang
Apalah arti aku menunggu
Bila kamu tak cinta lagi

>> Raisa is New Indonesian Talented Singer..Cantik Raisa ni, macam Tiz Zaqyah..:-)



I have been followed you almost 5 years, never meet face to face each other, with hope and pray I wait the promise just to meet you, but no ending till now..maybe its my fault being a loyal human, but this might be the time I aware that you are not be destined for me at all..

Hope you Happy always...


Sunday, 29 September 2013

Entahlah..




Aku tak faham macam mana orang boleh hidup bahagia, selamba buat tak tahu lepas layan org macam tah hape nak kata, hina sangat kah..Fikirlah orang lain ada maruah juga, ada hati dan perasaan..Janganlah buat orang len macam sampah..Kalau tak nak ke, tak dpt ke, beradab lah, jelaskan baik2, terus terang..Jangan buat orang len macam tunggul kayu, tertanya2, tertunggu2..Ingat selalu, What you give, you will get back..Allah Maha Adil..Remember that always..Allah ada di mana2, and He knows about you and me better...

Monday, 9 September 2013

Samsung Galaxy Note 3 Memang Hebat plus Galaxy Gear Menarik..

Wow!..Tak tahu apa nak kata, semakin canggih dan semakin menakjubkan bila dipandang mata..Bila explored, rasa macam tak sanggup nak tengok lebih lagi, mungkin terlebih2 canggih sampaikan pening..Bukan apa, rasanya I'm not the one who really2 need those great function, tapi nak cuba jgak kalau ada peluang memilikinya..

Bila difikirkan, semakin canggih alat2 duniawi, tak mustahil semakin dekat kita dengan kedatangan dajal..bukannya niat nak menggerunkan pembaca..manalah tau post ini mungkin dibaca kan..Kita manusia ni kadang2 tak terlintas langsung dalam fikiran mengenai benda2 tu semua bila dibanjiri dengan kesenangan melainkan sebahagian orang iaitu orang2 yang beriman..Teringat apa yg pernah dibaca yang menyatakan bahawa dajal itu bijak, tak mustahil ia menyumbang kepada kecanggihan dunia ini demi merealisasikan impiannya..kepada yang tidak pernah membaca soal dajal, anda berhak samada ambil tahu atau abaikan saja..

Tapi apapun, tidak salah kalau kita juga ambil tahu dan mengetahui tentang segala kecanggihan ini..Pada yang mampu silalah beli..25 september nanti Samsung akan mula distribute Note 3 dan juga kawan dia Galaxy Gear....Updated >> harga kat Malaysia: RRP: RM2399..

Memang tak dinafikan manusia bakal terpesona dengan Note 3 ini..Boleh rujuk sini untuk lihat spesifikasinya

Samsung Galaxy Note 3
Mari lihat perbezaannya dengan Note 2

Galaxy Note 2 vs Galaxy Note 3
Mari lihat pula pasangan terbarunya, merangkap produk terbaru samsung, mempersembahkan Samsung Galaxy Gear Smart Watch..Klik sini untuk tengok spesifikasi

Galaxy Gear

- Galaxy Gear has a 1.63-inch touchscreen and the display has a resolution of 
  320 by 320 pixel.
- Battery lasts at least 25 hours (or so Samsung is saying...).
- It makes calls: Galaxy Gear has speaker and microphone.
- It makes pictures with its 1.9 megapixels camera.
- It connects with Galaxy Note III , Galaxy Note 10.1 tablet 2014 edition and 
  soon with Galaxy S 4.
- It will show notifications, message and email on a connected Samsung device.
- It runs a few apps and Samsung has promised to release more specific apps asap.
- Samsung Galaxy Gear will be released in 6 colors: black, gray, orange, beige,
   rose gold and yellow. (Sumber)

Canggih kan..maybe lebih best dari Xperia Z Ultra dari Sony..kalau nak tahu lebih2 lanjut mengenai devices di atas, search saja, tengok kat youtube lagi best..


P/s: Best jugak kan kalau orang bagi Note 3 sebagai salah satu drpd barang hantaran...hehehe..





Tuesday, 3 September 2013

Minyak Wangi Millenium Perfume Memikat Hati..

Anda Sedang Mencari Minyak Wangi?..
Anda suka tukar2 minyak wangi?..
Kurang Bajet nak beli minyak wangi original yang bertaraf antarabangsa?..
Nak beli minyak wangi yang boleh dibawa solat?..
Nak minyak wangi yang senang dibawa ke mana2?..
Mencari wangian yang mempunyai pelbagai pilihan untuk lelaki dan wanita?..
Jangan risau, Millenium Perfume sememangnya menyediakan minyak wangi impian anda..
Tersedia dengan bau yang lembut dan kuat..Baunya juga dapat bertahan lama..
Miliki sekotak = 6 botol minyak wangi (2.5ml setiap satu) dengan pelbagai aroma 
yang anda inginkan..
Anda bebas memilih jenis minyak wangi yang anda inginkan..
Anda boleh campur2 jenama semasa membeli tidak kira jenama untuk lelaki mahupun wanita..
Dapatkannya dengan harga istimewa setelah mendaftar menjadi ahli..
Anda tidak akan rugi kerana selain dapat membeli dengan harga istimewa, anda juga akan mendapat tawaran yang lebih hebat dan menarik setelah bergelar ahli..
Jangan tunggu lagi!!Yea, daftarlah sekarang..Dengan RM50 sahaja, anda dapat jadi ahli, dan anda akan diberi sekotak wangian pilihan anda sebagai belian yang pertama..

Mari dapatkan Millenium Perfume..Beli online, dihantar terus ke alamat anda, daftar dulu untuk beli..>> Daftar + Beli sekotak minyak wangi pilihan anda = Hanya RM50..

Untuk daftar klik sini >> http://www.milleniumperfume.net/nsa

Untuk pertanyaan lanjut mengenai pembelian dan pembayaran untuk menjadi ahli, boleh berhubung dengan pihak Pengurusan Millenium Perfume >> Wan Mohd Azsha Bin W.Ali (0125461885)..




Thursday, 15 August 2013

Produk Untuk Mencantikkan Kulit (Glutaberries B17)..





Glutaberries B17 yg merungkai permasalahan JERAGAT, JERAWAT, KUSAM & Make Over kpd KULIT GLOWING, GEBU, PUTIH, SIHAT. Rasa yg enak menggunakan teknologi nano 1000 kali molekul lebih halus untuk serapan yang sempurna terus ke sel-sel darah.

 Kandungan :
Ekstrak marine collagen,ekstark B 17,ekstrak glutatihione,ektrak maquiberry,ektrak gojiberry,Ekstak elderberry,ektrak blueberry,ektrak cranberry,ektrak blackberry,ektrak delima,ekstrak strawberry,Ekstrak apricot,ekstrak durian belanda.
Harga pasaran :
RM 129 / 17 Sachets X 20 gm
Diformulasikan / dikeluarkan oleh :
Finaqista Sdn.Bhd
Maklumat Nutrisi :
Saiz penyediaaan 100 gram
Cara pengambilan :
1 sachet sehari sebelum sarapan ataupun sebelum tidur malam (biarkan perut kosong).
Penggunaan :
Jumlah sachat 17 sachet
Bulan pertama Konsisten 1 sachet sehari
Bulan ke dua Konsisten 1 sachet untuk 2 hari sekali atau ½ sachet sehari (untuk memastikan kesihatan sel tubuh sentiasa terjaga).

Klik sini untuk mengetahui produk ini dengan lebih lanjut....

Sunday, 9 June 2013

Exam Fever..




..GOOD LUCK TO MYSELF AND FRIENDS..FOOD STUDIES BATCH 2010..UPM..

Sem 6..1 more sem, and 1 more for LI..In Sha Allah done..

Sunday, 28 April 2013

#2 LPT..

Lets Picture Talk (LPT)....just in my edition..peace..

27 April 2013..Saturday night..walaupun makanan xbest, tapi ada kawan2, ambik gmbar sama2..tu yg jd best..^_^V..


My first time dinner...Dinner Kolej at Palace of Golden Horses Hotel...

Friday, 22 February 2013

Kau Merubah Segalanya..

Kenapa aku jumpa lagu ni sekarang?..gatal tgn nak post saja..Sedap jgak liriknyer..blh ke mcm ni..