Monday, 28 April 2014

Bolehkah Wanita Haid Memasuki Masjid?..


Kemusykilan mengenai wanita haid memasuki masjid ni sebenarnya bukan perkara yang baru. Namun tidak semua wanita tahu dan faham hukum sebenar2nya mengenai perkara ini. Untuk itu, di sini ada keterangan yang saya kutip daripada beberapa sumber.



MERUJUK masalah wanita haid masuk ke masjid, kalangan ulama berbeza pendapat. Imam Malik dan pengikutnya tidak memberi peluang sedikit pun bagi mereka untuk memasukinya. Imam as-Syafi’i dan sekian banyak ulama lain hanya membolehkan wanita haid sekadar berlalu bukan menetap. 


Ini bertitik tolak daripada pemahaman mereka atas firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 43 (yang bermaksud): “Wahai orang beriman, jangan mendekati solat dalam keadaan mabuk sehingga kamu menyedari apa yang kamu ucapkan. Tidak juga berjunub kecuali sekadar berlalu saja.” 

Apabila kita meneliti ayat di atas, ia berbicara mengenai junub iaitu yang tidak suci disebabkan melakukan hubungan seks atau keluar sperma, sedangkan haid tidak termasuk dalam pengertian berkenaan.



Namun demikian, sebahagian ulama berpendapat haid lebih berat daripada junub sehingga kalau junub saja sudah dilarang, sudah tentu haid lebih-lebih lagi. Ini dikuatkan dengan beberapa hadis Nabi SAW, seperti diriwayatkan Ibnu Majah melalui Ummu Salamah, bahawa Nabi SAW menyampaikan dengan nada keras: “Masjid tidak dibenarkan (untuk dikunjungi) oleh haid dan junub.” 


Berkaitan pertanyaan di atas, saya tekankan bahawa penghormatan pada masjid memerlukan kita melaksanakan tuntutan di atas. Bagaimanapun, ada ulama yang memahami larangan itu hanya berlaku khusus untuk Masjid al-Haram (Makkah) dan Masjid Nabawi (Madinah). 

Bahkan, seperti ditulis as-Syaukani dalam buku beliau berjudul Nail al-Authar, iaitu larangan ini disebabkan kebimbangan terjadinya sesuatu (terhadap kebersihan masjid) dari haid. 

Pendapat itu didukung oleh (sahabat Nabi) Zaid Tsabit. (Sila rujuk Nail al-Authar). Sekiranya jika tidak ada kebimbangan, maka dalam pandangan sahabat Nabi ini, wanita yang haid dapat dipertimbangkan untuk duduk di serambi masjid atau kawasan2 yang tidak kena mengena dengan ruang utama untuk bersolat.


Sumber 2: Blogger Salku.blogspot.com


Hukum yang dipegang oleh kebanyakan ulama seperti Imam Abu Hanifah, Imam Syafie, Imam Malik, Imam Ahmad bin Hanbal ialah haram bagi wanita haid duduk di dalam masjid. 


Pendapat Imam Dawud Zahiri, Imam Muzani, Ibn Hazim Zahiri serta beberapa orang lain lagi pula ialah diharuskan.

DALIL YANG MENGHARAMKAN:

Dalil mereka yang mengharamkan ialah dua hadis Nabi saw:

Pertama: Hadis `Aisyah radiyallahu `anha

جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَوُجُوهُ بُيُوتِ أَصْحَابِهِ شَارِعَةٌ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ ثُمَّ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَصْنَعْ الْقَوْمُ شَيْئًا رَجَاءَ أَنْ تَنْزِلَ فِيهِمْ رُخْصَةٌ فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ بَعْدُ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ

Maksudnya: “Nabi saw datang ke Masjid Nabawi. Di kala itu muka pintu rumah para sahabat Nabi saw bersambungan dengan Masjid Nabawi. Baginda lantas bersabda: “Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada masjid” Kemudian baginda memasuki masjid. Orang ramai belum mengambil apa-apa tindakan pun kerana mengharapkan agar turun kepada mereka kelonggaran. Setelah itu baginda keluar bertemu mereka. Baginda lantas bersabda lagi: “Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada masjid, kerana sesungguhnya aku tidak menghalalkan masjid ini untuk perempuan haid dan orang yang berjunub” [1]

Kedua : Ummu Salamah radiyallahu `anha.

دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَرْحَةَ هَذَا الْمَسْجِدِ فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ إِنَّ الْمَسْجِدَ لَا يَحِلُّ لِجُنُبٍ وَلَا لِحَائِضٍ

Maksudnya: “Baginda saw masuk ke pintung gerbang masjid lalu menyeru dengan suara yang lantang: “Sesungguhnya masjid ini tidak halal untuk perempuan haid dan orang yang berjunub.”[2]

Kedua-dua hadis di atas menunjukkan bahawa perempuan haid dan orang yang berjunub lelaki atau perempuan tidak boleh duduk di dalam masjid.

Adapun melintasinya kebanyakan ulama mengharuskan dengan dua syarat iaitu ada keperluan-keperluan tertentu dan kedua diyakini masjid tidak dikotori dengan najis darah haid yang akan menitis. Dalilnya dua:

Pertama: firman Allah:

{ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ }[3]

Maksudnya: “(jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub melainkan orang yang melintasinya.”

Kedua: hadis `Aisyah yang mana baginda ketika berada di seberang sana masjid mengarahkan beliau menghulurkan kepada baginda hamparan solat. `Aisyah lalu memberi alasan bahawa beliau kedatangan haid. Nabi lantas bersabda: 

لَيْسَتْ حَيْضَتُكِ فِي يَدِكِ

“Haid kamu bukan pada tangan kamu.”[4]

DALIL YANG MENGHARUSKAN:

Dalil mereka ialah kedua-dua hadis `Aisyah dan Ummu Salamah di atas adalah lemah. Dengan itu tiada dalil yang kuat yang boleh mengharamkan. Rentetan itu, hokum duduk di dalam masjid adalah kembali kepada hokum asal dalam melakukan sesuatu iaitu harus.[5]

PERBINCANGAN DALIL

Hujah yang mengatakan bahawa hadis Aisyah dan Ummu Salamah di atas adalah lemah telah dibantah oleh para ulama terkemudian antaranya Imam Syaukani. Bagi beliau kedua-dua hadis di atas samada berstatus Hasan atau Sahih dan kedua-duanya boleh dijadikan hujah dalam hokum.[6]

KESIMPULAN/HUKUM YANG DIPEGANG

Merujuk kepada soalan di atas, wanita haid yang ingin menuntut ilmu di masjid tidak boleh duduk di dalam masjid. Namun, mereka boleh berada di tempat yang tidak dikhususkan untuk solat seperti dewan kuliah yang asing yang tidak dijadikan tempat solat, tempat rehat di tingkat bawah masjid, tempat berwudu’, kawasan persekitaran masjid dan lain-lainnya.

Sekiranya ada yang ingin berpegang dengan pendapat kedua yang mengharuskan, mudah-mudahan itulah antara rahmat keluasan fiqh dan perbezaan pendapat dalam fiqh Islam. Wallahu a`lam.

[1] Hadis riwayat Abu Dawud (no 201).

[2] Hadis riwayat Ibn Majah (no 637).

[3] Al-Qur’an, surah al-Nisa’, ayat 43.

[4] Hadis riwayat Ibn Majah (no 624).

[5] Syauqani, Nayl al-Autor, juz 2, hlm 94

[6] Ibid, hlm 95.

RUJUKAN
1. Fatawa Lajnah Daimah li al-Buhuth al`Ilmiyyah wa al-Ifta’, juz 8, hlm 284.Fatwa no 5167.
2. Himpunan Fatawa dan Tulisan Syeikh Ibn Baaz, juz 10, hlm. 221.
3. `Azim Aabadi, `Awn al-Ma`bud.
4. Syauqani, Nayl al-Autor




Wallahua’lam. 

No comments:

Post a Comment