Thursday 28 July 2011

Siput Sedut @ Tuntul ..^_^V..

Assalamualaikum…Salam sejahtera…Saya nak memperkenalkan tuntul kepada pembaca..

Tuntul?..tak pernah dengar?.. Siput sedut…mesti penah dengar kan?..Rupanya seperti di bawah..


Sebenarnya tuntul ni ialah siput sedut. Tuntul bahasa yang digunakan di Sabah. Namun, tentu ada nama lain juga bagi org berbangsa lain yg saya tak tahu. Siput ni biasanya diorang kutip di tepi pantai. Ini siput laut ni. Tapi ada juga siput ni kat tepi sungai. Tuntul ni banyak di Kuala Penyu. Ia lebih banyak dijual di sekitar daerah Kuala Penyu, termasuk membakut juga Beaufort. Kurang pasti lah pula di sebelah Timur Sabah.

Isi siput ni sedikit saja. Rasanya pula boleh tahan jika kena dengan cara masaknya. Ada orang masak lemak cili api, masak kari dan sebagainya. Tapi, tuntul dalam gambar di bawah sekali adalah dimasak lemak lada kering. Boleh ikut cita rasa sendiri lah. Sebelum di masak, kena potong hujung siput yang tirus tu dahulu. Ini memudahkan isinya dikeluarkan untuk dimakan nanti. Cara mengeluarkan isinya ialah dgn menyedut hujung siput tu dahulu, jangan makan hujung isinya yang berwarna hitam, tak sedap. Kemudian, sedut di atasnya pula.

Potong hujung yang tirus ini lebih kurang seinci

Selepas itu, di atas isi tersebut ada kulit hitam yang keras (Macam topi kpd siput ni pula..^_^), haruslah dibuka kerana keras tak boleh makan. Seterusnya, silalah menjamu selera. Boleh dimakan bersama nasi atau makan kosong begitu saja.

Isinya setelah disedut keluar

Tambahan, kalau nak makan siput ni, kena tengok keadaan laut dulu tau. Kalau ada Red Tied (Air laut jadi kemerahan), siput ni boleh dikatakan beracun, bertoksik. Berisiko besar kalau makan, nanti rasa macam nak terputus urat saraf. Be Careful!!!..Alhamdulillah, setakat ini, Ok ja..^_^

>> Maaf yea jika gambar kurang jelas <<

Susah eh nak makan ??? ..^_^..

1 comment:

  1. Salam.. saya baru je kutip siput yg lebih kurang sama mcm Gambar siput di atas. Tapi takut mak masak sbb xtau boleh dimakan atau tidak..saya tak tau mcmne nak send gambar tu kat sini..💁🏻‍♀️

    ReplyDelete